Thursday, 12 September 2013

Ramai peniaga, pasaran tepu??

Posted by Unknown at 08:09
Saya terbaca something yang membakar lagi semangat saya untuk terus berbisnes dan saya nk share dengan semua pembaca. Thanks to Master Hafsah kongsikan dalam secret group kami, dan artikel ni credt to kaklong Nuzula.

-------------------------------part1

Mengikut apa yg pernah saya baca drp Irfan Khairi, bila ramai yg jual sesuatu produk tu, ia mencetus fenomena. Maksudnya makin ramai orang kenal & makin ramai orang akan beli. Ini adalah satu kelebihan. Orang yg asalnya taktau & tak bercadang nak beli pun akan beli sbb ramai orang beli & ramai orang bercakap ttg produk tu. Jadi tak ada masalah pun dgn persaingan bila ramai orang jual produk yg sama (panjang lg kalau nak hujahkan psl ni). 

Contoh mudah mcm Quran digital dulu, baju fesyen peplum, durian crepe, bedak arab dsb yg mencetus fenomena. Agak2 makin ramai tak pembeli bila semua orang tahu & sedar kewujudan produk2 itu di pasaran? Walaupun dah ramai penjual, pembeli tetap ramai kan? Secara logik atau nak kata secara psikologinya pun orang lebih yakin bila ramai yg beli/ ramai dah guna produk tu & wujud ramai return customer.

Sy sangat yakin pada rezeki Allah SWT, sekalipun kita memasuki pasaran tepu & hampir tepu, kalau Allah dah tulis rezeki kita di situ, ia tetap rezeki kita. Tak ada siapa boleh ambil!

Bak kata Sifu Kak Reni Bt Rahmat ramai yg berjaya walaupun memasuki pasaran tepu...

Lagi satu bab tepu ke tak tepu ni, SIAPA yg mengizinkan TEPU atau TAK TEPU? Bukankah semua dgn izin ALLAH? Kalau masuk pasaran tak tepu/ takde orang lain yg jual pun, kalau Allah tulis bukan rezeki kita, tak dapat jual jugak? 

*Pada saya Shaklee masih mempunyai PELUANG & PASARAN yg sangat besar di Malaysia. Insya Allah takkan tepu sbb ia produk evergreen, bukan produk yg bermusim (ikut musim). Hangat semusim lps tu takde. Kalau pasaran hampir tepu sekalipun, pasaran Indonesia masih sangat besar sbb Shaklee baru jer tahun lepas melebarkan sayap ke Indon & leader2 kami pun dah sampai ke Indon. Indon ada brp ratus juta org? Tak lupa juga pasaran Singapore & Brunei utk ditakluki. Mmg ada permintaan dari sana...

--------------------------- part 2

Pada saya Shaklee masih mempunyai PELUANG & PASARAN yg sangat besar di Malaysia. Insya Allah takkan tepu sbb produk dia evergreen.. sentiasa memenuhi keperluan, sejak wujud hampir 100 tahun yg lalu dan bukan produk yg bermusim (ikut musim). Hangat semusim lps tu takde. 

Kalau pasaran hampir tepu sekalipun, pasaran Indonesia masih sangat besar sbb Shaklee baru jer tahun lepas meluaskan pasaran ke Indon & leader2 kami pun dah melebarkan sayap ke Indon. Indon ada brp ratus juta org? Tak lupa juga pasaran Singapore & Brunei utk ditakluki. Mmg ada permintaan dari sana.

Sekali fikir, mcmana pasaran boleh tepu? Sedangkan produk kecantikan & kesihatan yg sentiasa tumbuh bagaikan cendawan lps hujan, hari2 ada produk baru ni pun ada pelanggan mereka.. kalau pasaran produk kesihatan & kecantikan dah tepu, takkan makin banyaknya iklan dalam majalah Mingguan Wanita 

Lagi satu, kalau ikut logik pun takkan tepu sbb pengguna akan tetap ada.. tiap2 hari ada orang kawin, mengandung, bersalin.. lps tu mengandung lagi. yg kanak-kanak menjadi remaja, yg remaja menjadi dewasa & yg dewasa menjadi tua, sangat perlukan produk kesihatan. 

Shaklee mcm jugak org meniaga makanan... ada ke pasaran pernah tepu? Mcm orang jual kain di bazar, beratus2 orang jual kain dlm satu bangunan. 

So tak perlu teragak-agak utk menyertai kami bersama Shaklee hari ini. Kalau ramai, ramai la yg jual. Kenapa takut pada persaingan kalau rezeki Allah dah tulis, tetap ada utk smua yg berusaha?


0 comments:

Post a Comment

 

little gift from a big heart Copyright © 2009